Пропустити навігацію.
Головна

Зворотний зв'язок

Ви можете задати своє питання в листі або знайти відповідь на нього на цій сторінці.


Як правильно укласти шлюбний договір?
Тетяна, м. Чернігів

Юрист ТОВ «ЮФ«ТЕРРА-ПАРТНЕР»:

Оформляючи шлюбний договір, сторонам слід пам’ятати про те, що цей документ обов’язково укладається у письмовій формі і повинен бути посвідчений нотаріусом. Якщо шлюбний договір укладено та посвідчено у нотаріуса до реєстрації шлюбу, він набирає чинності у день реєстрації шлюбу. Якщо шлюбний договір укладено подружжям, він набирає чинності у день його нотаріального посвідчення. Вік, з якого наречені мають право самостійно укладати шлюбний договір: 18 років.

Таким чином, рекомендуємо звернутися до нотаріуса, який правильно оформить Вам шлюбний договір.

Більш детальну інформацію читайте на нашому сайті у статті: Актуальні питання укладання шлюбного договору.


Які документи необхідні для посвідчення договору дарування квартири (частини)? Дякую.
Вікторія, м. Чернігів

Юрист ТОВ «ЮФ«ТЕРРА-ПАРТНЕР»:

Для посвідчення договору дарування квартири або частини квартири нотаріусу необхідно надати такі документи:

  • паспорт громадянина України,
  • паспорт громадянина України для виїзду за кордон,
  • національний паспорт іноземця,
  • посвідка на постійне проживання.
  • особа до 16 років встановлюється за свідоцтвом про народження за умови підтвердження батьками (одним із них) того, що особа є їх дитиною;
  • реєстраційний номер облікової картки платника податків,
  • представниками сторін договору або однієї із сторін, подаються також документи, які підтверджують їх повноваження.

Більш детальну інформацію читайте на нашому сайті у статті: Особливості укладання договору дарування.


Які права має дитина при спадкуванні?
Роман, м. Короп

Юрист ТОВ «ЮФ«ТЕРРА-ПАРТНЕР»:

Майнові інтереси дитини є предметом особливого захисту у спадкових правовідносинах. Статтею 1222 ЦК України визначене коло осіб, які можуть бути спадкоємцями. Серед фізичних осіб, які можуть бути спадкоємцями, в особливу категорію виділенні діти, які були зачаті за життя спадкодавця і народженні живими після відкриття спадщини. Таким чином, закон охороняє майнові інтереси дитини, яка народилася, і після її народження дає їй можливість бути учасником спадкових правовідносин.
Більш детальну інформацію читайте на нашому сайті у статті: Захист спадкових прав дитини.


Як правильно укласти шлюбний договір?
Тетяна, м. Чернігів

Юрист ТОВ «ЮФ«ТЕРРА-ПАРТНЕР»:

Оформляючи шлюбний договір, сторонам слід пам’ятати про те, що цей документ обов’язково укладається у письмовій формі і повинен бути посвідчений нотаріусом. Якщо шлюбний договір укладено та посвідчено у нотаріуса до реєстрації шлюбу, він набирає чинності у день реєстрації шлюбу. Якщо шлюбний договір укладено подружжям, він набирає чинності у день його нотаріального посвідчення. Вік, з якого наречені мають право самостійно укладати шлюбний договір: 18 років.

Таким чином, рекомендуємо звернутися до нотаріуса, який правильно оформить Вам шлюбний договір.

Більш детальну інформацію читайте на нашому сайті у статті: Актуальні питання укладання шлюбного договору.


01 січня 2013 року запрацював новий Закон про
зайнятість. Зокрема, він передбачив можливість проходження стажування на підприємствах студентами вищих та учнями професійно-технічних навчальних закладів (далі – ВНЗ та ПТНЗ).
На виконання норм даного закону Кабінетом Міністрів України було затверджено Порядок укладення договору про стажування студентів вищих та учнів професійно-технічних навчальних закладів на підприємствах, в установах та організаціях №20 від 16.01.13 р..Це все зрозуміло. Не зрозуміло одне: чи обов’язково училище зобов’язане відсилати своїх учнів на стажування, і чи диплом видається після стажування чи до?
Ольга.

Юрист ТОВ «ЮФ«ТЕРРА-ПАРТНЕР»:
Проходження стажування на підприємстві студентами вищих та учнями професійно-технічних навчальних закладів, що здобули професію (кваліфікацію) за освітньо-кваліфікаційним рівнем "кваліфікований робітник", "молодший спеціаліст", "бакалавр", "спеціаліст", що продовжують навчатися на наступному освітньо-кваліфікаційному рівні є їхнім правом, а не обов’язком.

Суть стажування полягає в набутті досвіду з виконання професійних завдань та обов'язків, удосконалення професійних знань, умінь та навичок, вивчення та засвоєння нових технологій, техніки, набуття додаткових компетенцій.

Слід відрізняти стажування від проходження практики на підприємстві. Студенти проходять стажування у вільний від навчання час. Договір про проходження стажування на конкретному підприємстві укладається студентом особисто, а не через навчальний заклад в якому він навчається. Таким чином, адміністрація навчального закладу не може зобов’язати студента обов’язково проходити стажування. При цьому, реалізація студентом цього права на видачу диплома не впливає.


Скажіть, будь ласка, якщо дитині 16 років вона може сама без згоди батьків купувати дорогі речі, наприклад ноутбук???
Тетяна.

Юрист ТОВ «ЮФ«ТЕРРА-ПАРТНЕР»:
Дитина 16 років, відповідно до Цивільного кодексу України, наділена неповною цивільною дієздатністю. Це означає, що вона може самостійно вчиняти правочини, що задовольняють її побутові потреби, відповідають її фізичному, духовному чи соціальному розвитку, та стосуються предмету невисокої вартості. Також, така дитина має право самостійно розпоряджатися своїм заробітком, стипендією або іншим доходом. Тому, якщо, така особа буде купувати ноутбук за кошти, які є її особистим доходом, згода батьків не потрібна. Крім цього, особа у віці 16 років може набути повну цивільну дієздатність у разі реєстрації шлюбу, або повна цивільна дієздатність може бути надана з підстав, передбачених Цивільним кодексом України. У такому випадку, дана особа може вчиняти будь-які правочини, що не суперечать чинному законодавству.


В результаті ДТП мені були спричинені тілесні ушкодження. Чи маю я право крім компенсації витрат на лікування отримати відшкодування за спричинену мені моральну шкоду, та від чого буде залежати її розмір?
Алевтина, м. Луцьк.

Юрист ТОВ «ЮФ«ТЕРРА-ПАРТНЕР»:
Відповідно до Цивільного кодексу України моральна шкода відшкодовується незалежно від майнової шкоди, яка підлягає відшкодуванню (тобто, тих коштів, які ви витратили на лікування) та не пов’язана з розміром цього відшкодування.

В даному випадку моральна шкода полягає у фізичному болю та стражданнях, які ви зазнали у зв’язку з ушкодженням здоров’я. Таким чином, ви маєте право на відшкодування моральної шкоди, що була завдана внаслідок порушення ваших прав.

Що стосується розміру грошового відшкодування моральної шкоди, то він буде визначатися судом залежно від характеру правопорушення, глибини фізичних та душевних страждань, погіршення ваших здібностей або позбавлення вас можливості їх реалізації, ступеня вини особи, яка завдала моральної шкоди, якщо вина є підставою для відшкодування, а також з урахуванням інших обставин, які мають істотне значення. Крім цього, при визначенні розміру відшкодування враховуються вимоги розумності і справедливості.


Чи можна зареєструвати місце проживання моєї новонародженої дитини за адресою її бабусі (матері мого чоловіка), в той час, коли я маю інше місце реєстрації?
Юлія, м. Донецьк.

Юрист ТОВ «ЮФ«ТЕРРА-ПАРТНЕР»:
Закон України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання» встановлює обмеження щодо вільного вибору місця проживання осіб, які не досягли 14- річного віку. Це зумовлено тим, що місцем проживання фізичної особи, яка не досягла десяти років, є місце проживання її батьків або одного з них, з ким вона проживає. В даному випадку, якщо в будинку (квартирі) бабусі зареєстрований ваш чоловік, то реєстрація дитини може мати місце. В іншому ж випадку відбудеться порушення норм Цивільного кодексу та Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання», за якими малолітня дитина повинна мати місце проживання з батьками, або одним.


Чи підлягатиме поділу квартира, яку я успадкував від матері, при розлученні з дружиною?
Арсеній, м. Сираї.

Юрист ТОВ «ЮФ«ТЕРРА-ПАРТНЕР»:
Згідно Сімейного кодексу України, майно, набуте подружжям за час шлюбу, належить дружині та чоловікові на праві спільної сумісної власності незалежно від того, що один з них не мав з поважної причини (навчання, ведення домашнього господарства, догляд за дітьми, хвороба тощо) самостійного заробітку (доходу). Поділу підлягає лише майно, що знаходиться у спільній власності подружжя. Крім цього, законодавство встановлює перелік майна, що є особистою приватною власністю чоловіка (дружини). Зокрема, це майно, набуте одним з подружжя за час шлюбу, але в порядку спадкування. Таким чином, квартира є вашою особистою приватною власністю і навіть при розлученні з вашою дружиною, вона ніяких прав на неї не матиме.


Чи можна позбавити права користуватися житловим приміщенням, якщо особа не сплачує комунальні послуги та не проживає за місцем реєстрації вже майже 2 роки?
Сергій, м. Київ.

Юрист ТОВ «ЮФ«ТЕРРА-ПАРТНЕР»:
Цивільним кодексом передбачено, що член власника житла втрачає право на користування цим житлом у разі відсутності члена сім’ї без поважних причин понад один рік, якщо інше не встановлено домовленістю між ними і власником житла або законом. Позбавлення права користуватися житловим приміщенням здійснюється в судовому порядку, де і будуть встановлюватись обставини, через які особа не проживає за зареєстрованою адресою та чи можна вважати такі обставини поважними. Поважними причинами відсутності члена сім’ї власника можуть бути визнані призов на строкову військову службу, тимчасовий виїзд з постійного місця проживання за умовами і характером роботи або у зв’язку з навчанням, виїзд для лікування у лікувально-профілактичному закладі тощо.


Нещодавно біля своєї школи я знайшла собаку, пошуки його власника зайняли в мене багато часу, відшкодовувати витрати по утриманню тварини, власник відмовився. Чи маю я право на відшкодування понесених мною витрат на догляд за собакою та на отримання винагороди за її утримання, якщо власник публічно винагороди не обіцяв?
Руслана, м. Чернігів

Юрист ТОВ «ЮФ«ТЕРРА-ПАРТНЕР»:
Так, ви маєте право на відшкодування власником понесених вами витрат на утримання тварини. До таких витрат належать завдані збитки, пов’язані з утриманням собаки, її лікуванням, харчуванням, розшуком власника тощо. Крім цього, не залежно від наявності публічної обіцянки винагороди за знахідку, відповідно до чинного законодавства, ви також маєте право на одержання винагороди у розмірі двадцяти відсотків вартості знахідки.


Мені 54 роки, 32 з яких я пропрацювала бухгалтером на підприємстві. Скажіть, будь ласка, в скільки років я можу вийти на пенсію?
Ніна, м. Чернігів.

Юрист ТОВ «ЮФ«ТЕРРА-ПАРТНЕР»:
У зв’язку з реформуванням пенсійної системи, відбулось підвищення віку, досягнення якого дає право на отримання пенсії за віком. Так, особи мають право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років та наявності страхового стажу не менше 15 років. До досягнення вказаного віку, право на пенсію за віком мають жінки 1961 року народження і старші після досягнення ними такого віку: 57 років 6 місяців - які народилися з 1 жовтня 1958 року по 31 березня 1959 року; 58 років - які народилися з 1 квітня 1959 року по 30 вересня 1959 року; 58 років 6 місяців - які народилися з 1 жовтня 1959 року по 31 березня 1960 року. В даному випаду, право виходу на пенсію ви матимете по досягненню від 57 років 6 місяців до 58 років 6 місяців, в залежності від дати вашого народження.

Крім цього, до 1 січня 2015 року право дострокового виходу на пенсію за віком мають жінки, яким виповнилося 55 років, за наявності страхового стажу не менше 30 років та за умови звільнення з роботи. Якщо ви скористаєтесь цим правом, то розмір вашої пенсії, буде зменшений на 0,5 відсотка за кожний повний чи неповний місяць дострокового виходу на пенсію.


Доброго дня. Чи приймаєте ви на роботу молодих спеціалістів після закінчення вишів (і, по суті, без практичного досвіду роботи)? Чи є у вас взагалі вільні вакансії? На сайті подібного розділу не знайшлося.
Кристина.

Директор ТОВ «ЮФ«ТЕРРА-ПАРТНЕР»:
Доброго дня, Крістіно! За останні півроку до нас в команду прийшло двоє молодих спеціалістів без практичного досвіду роботи. Це випускники Чернігівського державного технологічного університету та Харківського національного університету «Юридична академія імені Ярослава Мудрого». На даний момент вакансій немає. Але стажування випускників-юристів на базі нашої компанії можливе.


Пропрацювавши на підприємстві 20 років я звільнилась з власної ініціативи. З моменту звільнення минуло 2 роки, проте, заборгованість підприємства по виплаті мені заробітної плати залишається на даний час. Чи встановлено законодавством строк для звернення за захистом своїх порушених прав до суду, та чи не пропущений даний строк в моєму випадку?

Евеліна.

Юрист ТОВ «ЮФ«ТЕРРА-ПАРТНЕР»:
Відповідно до ст. 233 КЗпП працівник може звернутися з заявою про вирішення трудового спору безпосередньо до районного, районного у місті, міського чи міськрайонного суду в тримісячний строк з дня, коли він дізнався або повинен був дізнатися про порушення свого права, а у справах про звільнення – в місячний строк з дня вручення копії наказу про звільнення або з дня видачі трудової книжки.

У даному випадку, строк звернення до суду не є пропущений, оскільки, відповідно до ч. 2 даної статті, у разі порушення законодавства про оплату праці працівник має право звернутися до суду з позовом про стягнення належної йому заробітної плати без обмеження будь-яким строком.


На підставі яких документів призначається допомога по тимчасовій непрацездатності?
Руслан.

Юрист ТОВ «ЮФ«ТЕРРА-ПАРТНЕР»»:
Згідно ст. 51 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням», підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, а також по вагітності та пологах є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності, а в разі роботи за сумісництвом – копія листка непрацездатності, засвідчена підписом керівника і печаткою за основним місцем роботи.


Чи має право кредитор звернутись до суду з заявою про порушення справи про банкрутство?
Петро Іванович, м. Чернігів

Юрист ТОВ «ЮФ«ТЕРРА-ПАРТНЕР»:
Так, відповідно до Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом», кредитор має право звернутись до господарського суду з такою заявою. Проте, справа про банкрутство буде порушена лише в тому випадку, якщо безспірні вимоги кредитора (кредиторів) до боржника сукупно становлять не менше трьохсот мінімальних розмірів заробітної плати, які не були задоволені боржником протягом трьох місяців після встановленого для їх погашення строку. Безспірні вимоги кредиторів – це грошові вимоги кредиторів, підтверджені судовим рішенням, що набрало законної сили, і постановою про відкриття виконавчого провадження, згідно з яким відповідно до законодавства здійснюється списання коштів з рахунків боржника. До складу цих вимог, у тому числі щодо сплати податків, зборів (обов’язкових платежів), не включаються неустойка (штраф, пеня) та інші фінансові санкції.


Постраждавши в ДТП я отримала інвалідність ІІ групи. Наїзд на мене, як пішохода, стався в м. Києві, на даний час я зареєстрована та проживаю в м. Чернігові, водій, що здійснив наїзд є громадянином Російської Федерації. До якого суду необхідно подати позовну заяву щоб отримати відшкодування шкоди завданої моєму здоров’ю?

Соловей А.І. , м. Чернігів

Юрист ТОВ «ЮФ«ТЕРРА-ПАРТНЕР»:
Так, відповідно до Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом», кредитор має право звернутись до господарського суду з такою заявою. Проте, справа про банкрутство буде порушена лише в тому випадку, якщо безспірні вимоги кредитора (кредиторів) до боржника сукупно становлять не менше трьохсот мінімальних розмірів заробітної плати, які не були задоволені боржником протягом трьох місяців після встановленого для їх погашення строку. Безспірні вимоги кредиторів – це грошові вимоги кредиторів, підтверджені судовим рішенням, що набрало законної сили, і постановою про відкриття виконавчого провадження, згідно з яким відповідно до законодавства здійснюється списання коштів з рахунків боржника. До складу цих вимог, у тому числі щодо сплати податків, зборів (обов’язкових платежів), не включаються неустойка (штраф, пеня) та інші фінансові санкції.


Чи має право працівник отримати грошову компенсацію за невикористану відпустку?
Вікторія.

Юрист ТОВ «ЮФ«ТЕРРА-ПАРТНЕР»:
У разі звільнення працівника йому виплачується грошова компенсація за всі не використані ним дні щорічної відпустки, а також додаткової відпустки працівникам, які мають дітей.

Також, за бажанням працівника частина щорічної відпустки замінюється грошовою компенсацією. При цьому тривалість наданої працівникові щорічної та додаткових відпусток не повинна бути менше ніж 24 календарних дні.

Особам віком до вісімнадцяти років заміна всіх видів відпусток грошовою компенсацією не допускається.


Підкажіть, будь ласка, як здійснюються розрахунки між фізичними особами за договором купівлі-продажу у розмірі понад 150000 гривень?

Петро Іванович.

Юрист ТОВ «ЮФ«ТЕРРА-ПАРТНЕР»:
Згідно з вимогами Постанови N 210 готівкові розрахунки між фізичною особою та підприємством (підприємцем) за товари (роботи, послуги) не мають перевищувати 150000 гривень. Фізичні особи між собою за договорами купівлі-продажу, які підлягають нотаріальному посвідченню, можуть розраховуватися готівкою в розмірі не більше 150000 гривень.

Розрахунки фізичних осіб між собою за договорами купівлі-продажу, які підлягають нотаріальному посвідченню в розмірі понад 150000 гривень, можуть здійснюватись, зокрема, шляхом:

  • переказу коштів з поточного рахунку фізичної особи на поточний рахунок іншої фізичної особи;
  • внесення та/або переказу коштів на окремий поточний рахунок нотаріуса, який відкривається на балансовому рахунку 2622 "Кошти в розрахунках фізичних осіб";
    відкриття вкладного (депозитного) рахунку на ім'я іншої фізичної особи на інших умовах їх повернення;
  • застосування акредитивної форми розрахунків (покритого та безвідкличного акредитива).

Дотримання обмежень щодо суми готівкових розрахунків з фізичними особами, встановлених Постановою N 210, з 01.09.2013 є обов'язковим при проведенні будь-яких розрахунків за участю фізичних осіб незалежно від дати укладення договору, за яким вони здійснюються.


Яким чином визначається заробіток для обчислення пенсії?
Ніна Василівна.

Юрист ТОВ «ЮФ«ТЕРРА-ПАРТНЕР»:
Для обчислення розміру пенсії враховується заробітна плата за весь період страхового стажу, починаючи з 1 липня 2000 року.
 
У період до 1 січня 2016 року за бажанням осіб при обчисленні пенсії може бути врахована заробітна плата і за роботу до 1 липня 2000 року (якщо довідка про заробітну плату підтверджується первинними документами). Такий порядок подання довідок про заробітну плату дозволяється і особам, які не мають 5 років страхового стажу після липня 2000 року.

  З 1 січня 2012 року для осучаснення (коригування) заробітку для обчислення розміру пенсії враховується середня заробітна плата в цілому по країні на одну застраховану особу, з якої сплачується єдиний внесок, за три останні роки (а не за останній рік)

  Дозволяється із заробітної плати, яка враховується для обчислення пенсії, виключити "невигідні" (до 60 календарних місяців), коли особа отримувала низьку заробітну плату, якщо зазначені періоди у загальному не перевищують 10% тривалості страхового стажу, врахованого в календарному обчисленні. Також надається дозвіл додатково виключати періоди строкової служби, навчання, догляду за інвалідом І групи, чи за дитиною – інвалідом до 16 років, за пенсіонером, який за висновком медичного закладу потребує постійного стороннього догляду, догляду за дитиною до досягнення нею 3-х років. в усіх випадках, коли у особи відсутній 5 – річний стаж після 1 липня 2000 року) для обчислення пенсії має враховуватись заробітна плата за період, не менший ніж за 5 років;

  Максимальна сума місячної заробітної плати, з якої сплачується єдиний внесок та яка враховується при обчисленні пенсії, установлена на рівні 17 прожиткових мінімумів для працездатних громадян (з 1 жовтня 2012 року – 19006 грн., з 1 грудня 2012 року – 19278 грн.)

Яким чином здійснюється перерахунок пенсій?
Ніна Василівна.

Юрист ТОВ «ЮФ«ТЕРРА-ПАРТНЕР»:
Відповідно до статті 42 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» працюючі пенсіонери мають право на проведення перерахунків:

  • із донарахуванням страхового стажу не менш як 24 місяці стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсій. Перерахунок проводиться із заробітної плати, з якої попередньо була обчислена пенсія. Однак, за бажанням пенсіонера при проведенні зазначеного перерахунку може враховуватись заробітна плата тільки з липня 2000 року при умові, що страховий стаж після цієї дати становить не менше 60 місяців. При цьому застосовується показник середньої заробітної плати в галузях економіки України, що враховувався при призначенні чи попередньому перерахунку пенсії;
  • із донарахуванням стажу меншої тривалості, якщо пройшло 2 календарних роки після призначення чи попереднього перерахунку пенсій;

  •   До страхового стажу, що дає право на проведення перерахунку пенсії, враховуються періоди роботи, протягом яких щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок. Перерахунок пенсії проводиться за заявою пенсіонера та при наявності інформації про сплату страхових внесків.

      Працюючі пенсіонери, яким призначено пенсію за вислугу років згідно Закону України «Про пенсійне забезпечення», мають право на перерахунок пенсії з дорахуванням стажу та заробітної плати тільки після досягнення пенсійного віку.

      Одночасно слід зазначити, що працюючим пенсіонерам не проводяться перерахунки у зв’язку із зміною величини прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність. Право на такий перерахунок вони отримають з дня, наступного після звільнення з роботи (припинення підприємницької діяльності) з урахуванням прожиткового мінімуму, визначеного законом на дату звільнення з роботи. Для цього необхідно звернутись до управління ПФУ за місцем проживання із заявою та документами про звільнення з роботи (припинення підприємницької діяльності).

      За бажанням пенсіонера перерахунок пенсії може бути проведений відповідно до правил, передбачених статтею 40 Закону, тобто по одному із таких варіантів:

    1. із заробітної плати за періоди страхового стажу після 1 липня 2000 року;
    2. за будь – яких 5 років роботи до 1 липня 2000 року (якщо заробіток підтверджується первинними документами), та за всі місяці страхового стажу після 1 липня 2000 року.

    Другий варіант дозволений лише у період до 01.01.2016 року.

      Для визначення скоригованої заробітної плати в обох випадках буде застосовано показник середньої заробітної плати, який враховувався при призначенні (попередньому перерахунку) пенсії.

    Які документи необхідні для реєстрації фізичної особи-підприємця, якщо я у зв’язку зі своїми релігійними переконаннями офіційно відмовився від реєстраційного номера облікової картки платника податків?

    Руслан, м. Щорс.

    Юрист ТОВ «ЮФ«ТЕРРА-ПАРТНЕР»:
    В даному випадку, вам необхідно особисто звернутися до державного реєстратора та подати заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації фізичної особи – підприємця та документ, що підтверджує внесення реєстраційного збору за проведення державної реєстрації фізичної особи - підприємця. Порядок проведення державної реєстрації фізичної особи-підприємця регулюється Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців».

    Моя рідна сестра, яка померла місяць назад, заповіту не залишила. Я протягом 7 років постійно піклувалась про неї, оскільки у зв’язку з хворобою сестра перебувала у тяжкому стані та не могла ходити. Серед близьких родичів крім мене, в неї залишився повнолітній син, який жодної допомоги за весь цей час їй не надавав. Скажіть, будь ласка, чи маю я право на спадщину, що залишилась після смерті моєї сестри?
    Марія, м. Чернгів

    Юрист ТОВ «ЮФ«ТЕРРА-ПАРТНЕР»:
    Цивільний кодекс України передбачає, що у разі відсутності заповіту спадкування відбувається відповідно до закону. Законом передбачено п’ять черг спадкоємців за законом. Кожна наступна черга спадкоємців за законом одержує право на спадкування у разі відсутності спадкоємців попередньої черги, усунення їх від права на спадкування, неприйняття ними спадщини або відмови від її прийняття. Син померлої буде належати до першої черги, а Ви відноситесь до другої черги спадкоємців за законом.
    Стаття 1259 Цивільного кодексу України встановлює виключення з даного правила і передбачає зміну черговості одержання права на спадкування. Так, згідно даної статті, фізична особа, яка є спадкоємцем за законом наступних черг, може за рішенням суду одержати право на спадкування разом із спадкоємцями тієї черги, яка має право на спадкування, за умови, що вона протягом тривалого часу опікувалася, матеріально забезпечувала, надавала іншу допомогу спадкодавцеві, який через похилий вік, тяжку хворобу або каліцтво був у безпорадному стані.
    Таким чином, Вам необхідно звернутись до суду. У разі задоволення вашого позову, спадщина померлої має перейти до Вас та сина померлої у рівних частках, оскільки, згідно рішення суду ви будете спадкоємцями першої черги.

    На кого покладається обов’язок здійснювати ремонт квартири під час її оренди, якщо в договорі оренди дані положення відсутні?
    Орендатор.

    Юрист ТОВ «ЮФ«ТЕРРА-ПАРТНЕР»:
    Оскільки, договір оренди не містить положень, що передбачають на яку зі сторін покладається обов’язок здійснення ремонту квартири, то застосовуватимуться положення закону. Відповідно до норм Цивільного кодексу України поточний ремонт речі, переданої у найм, провадиться наймачем за його рахунок. На наймодавця покладається проведення капітального ремонту речі, за його рахунок.

    Який розмір статутного капіталу товариства з обмеженою відповідальністю встановлений законом?
    Олексій, м. Борзна.

    Юрист ТОВ «ЮФ«ТЕРРА-ПАРТНЕР»:
    На сьогоднішній день, норма, яка б передбачала розмір статутного капіталу товариства з обмеженою відповідальністю відсутня. Таким чином, законодавець дозволив засновникам ТОВ на власний розсуд визначати розмір статутного капіталу, його сума може бути хоч 1 гривня.

    В який термін державна установа має надати відповідь на мою скаргу?
    Марина, м. Бахмач.

    Юрист ТОВ «ЮФ«ТЕРРА-ПАРТНЕР»:
    Відповідно до Закону України «Про звернення громадян», звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення, - невідкладно, але не пізніше п'ятнадцяти днів від дня їх отримання. Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо, керівник відповідного органу, підприємства, установи, організації або його заступник встановлюють необхідний термін для його розгляду, про що повідомляється особі, яка подала звернення. При цьому загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати сорока п'яти днів.
    В будь-якому разі, відповідь від відповідної установи Ви повинні отримати у термін не більше одного місяця.

    З якого віку можна зареєструватись фізичною особою-підприємцем?

    Юрист ТОВ «ЮФ«ТЕРРА-ПАРТНЕР»:
    Статтею 50 Цивільного кодексу України встановлено, що право на здійснення підприємницької діяльності, яку не заборонено законом, має фізична особа з повною цивільною дієздатністю.
    Повну цивільну дієздатність має фізична особа, яка досягла вісімнадцяти років.
    Крім цього, згідно ст. 35 Цивільного кодексу України, повна цивільна дієздатність може бути надана фізичній особі, яка досягла шістнадцяти років і яка бажає займатись підприємницькою діяльністю.
    Таким чином, особа, якій виповнилось 16 років, але яка ще не досягла повноліття, може бути зареєстрована як фізична особа-підприємець, якщо на це наявна письмова згода батьків (усиновлювачів), піклувальника або органу опіки та піклування.

    Мій батько склав заповіт на свою другу дружину. Після його смерті відкрилась спадщина до складу якої входить квартира. Скажіть будь ласка, чи маю я право, як неповнолітня донька на частку в спадщині мого батька?

    Юрист ТОВ «ЮФ«ТЕРРА-ПАРТНЕР»:
    Статтею 1241 Цивільного кодексу України закріплено право на обов’язкову частку у спадщині.
    Так, неповнолітні діти спадкодавця спадкують, незалежно від змісту заповіту, половину частки, яка належала б кожному з них у разі спадкування за законом.
    Таким чином, якщо відсутні інші спадкоємці, які б могли спадкувати за законом, Ви маєте право на ¼ частину квартири, що є спадковим майном.

    Яку суму судового збору необхідно сплатити за подання позовної заяви про стягнення аліментів на утримання дитини?

    Юрист ТОВ «ЮФ«ТЕРРА-ПАРТНЕР»:
    Згідно п. 3 ч. 1 ст. 5 Закону України «Про судовий збір», від сплати судового збору звільняються позивачі за подання позовів про стягнення аліментів.

    Таким чином, у разі подання позовної заяви про стягнення аліментів, судовий збір сплачувати не потрібно.

    Чи обов’язково нотаріально посвідчувати установчі документи, для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи?
    Сергій Олександрович, м. Чернігів

    Юрист ТОВ «ЮФ«ТЕРРА-ПАРТНЕР»:
    Ні, на даний час Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» нотаріального посвідчення установчих документів юридичної особи не вимагає. Статтею 29 даного Закону передбачено, що для проведення державної реєстрації змін до установчих документів, крім визначеного переліку документів, юридична особа повинна подати два примірники змін до установчих документів юридичної особи у вигляді окремих додатків або два примірники установчих документів у новій редакції. Таким чином, нотаріальне посвідчення установчих документів юридичної особи не є обов’язковим.

    Мені 52 роки, більше ніж 27 років я пропрацювала дояркою в колгоспі. Звернувшись до Пенсійного фонду за призначенням пенсії за віком на пільгових умовах, отримала відмову. Причиною відмови стала відсутність норм обслуговування тварин по колгоспу в якому я працювала. Скажіть, будь ласка, чи відмова Пенсійного фонду в даному випадку є законною?
    Світлана Миколаївна

    Юрист ТОВ «ЮФ«ТЕРРА-ПАРТНЕР»:
    Згідно Закону України «Про пенсійне забезпечення» основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого Постановою Кабінету міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637, у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників. Таким чином, уточнюючу довідку в якій містяться відомості про виконання норм обслуговування тварин у сукупності з трудовою книжкою, можна вважати підставами для призначення пенсії за віком на пільгових умовах, а отже відмова є неправомірною.

    Як діяти у випадку якщо протягом року з моменту створення ТОВ один із засновників не вніс свій вклад до статутного капіталу?
    Олександр, м. Чернігів

    Юрист ТОВ «ЮФ«ТЕРРА-ПАРТНЕР»:
    В даному випадку, Закон України «Про господарські товариства» передбачає можливість засновниками ТОВ прийняття одного з таких рішень:

    1. про виключення із складу товариства даного учасника, та про визначення порядку перерозподілу часток у статутному капіталі;
    2. про зменшення статутного капіталу та про визначення порядку перерозподілу часток у статутному капіталі;
    3. про ліквідацію товариства.

    Скажіть, будь ласка, чи маю я право змінити своє ім’я без згоди батьків, якщо я є неповнолітньою?
    Дарина, м. Ніжин

    Юрист ТОВ «ЮФ«ТЕРРА-ПАРТНЕР»:
    У даному випадку все буде залежати від того скільки років на даний момент Вам виповнилось. Якщо Вам вже виповнилось 16 років, то так, дане право ви можете реалізувати без згоди батьків. Якщо ж Ви досягли 14 років, але Вам не виповнилось 16 років, то змінити своє ім’я Ви зможете лише за згодою батьків або одного з них.

    Чи законним є рішення суду, аліменти за яким присуджено за минулий час?
    Володимир, м. Прилуки

    Юрист ТОВ «ЮФ«ТЕРРА-ПАРТНЕР»:
    Сімейним кодексом встановлено, що аліменти за минулий час можуть бути присуджені, якщо позивач подасть суду докази того, що він вживав заходів щодо одержання аліментів з відповідача, але не міг їх одержати у зв'язку з ухиленням останнього від їх сплати. У цьому разі суд може присудити аліменти за минулий час, але не більш як за три роки. Таким чином, рішення суду буде законним, якщо такі докази мали місце і лише в тому випадку, якщо аліменти присуджені за минулий час не перевищують терміну в три роки.

    Чи можна поновити пропущений з поважних причин строк для пред'явлення виконавчого документа до виконання? Якщо так, то куди в даному випадку необхідно звернутись?
    Олег Петрович, м. Чернігів

    Юрист ТОВ «ЮФ«ТЕРРА-ПАРТНЕР»:
    Закон України «Про виконавче провадження» надає право стягувачу, що пропустив строк пред'явлення виконавчого документа до виконання звернутись із заявою про поновлення даного строку. Таку заяву необхідно подати до суду який видав виконавчий документ, або до суду за місцем виконання.

    Чи має право лікар на посвідчення заповіту особи, що перебуває у лікарні на стаціонарному лікуванні?
    Ольга Олександрівна, м. Щорс

    Юрист ТОВ «ЮФ«ТЕРРА-ПАРТНЕР»:
    Цивільним кодексом визначено, що заповіт такої особи може бути посвідчений лікарем, але необхідно звернути увагу, що це може бути лише головний лікар, його заступник з медичної частини або черговий лікар цієї лікарні.

    Чи можна подати заяву до державного органу не повідомляючи інформацію про себе?
    Петро, м. Чернігів

    Юрист ТОВ «ЮФ«ТЕРРА-ПАРТНЕР»:
    Письмове звернення без зазначення місця проживання, не підписане автором (авторами), а також таке, з якого неможливо встановити авторство, визнається анонімним, а тому, відповідно до Закону України «Про звернення громадян» розгляду не підлягає.

    Що є підставою позбавлення особи права користуватися житловим приміщенням?
    Світлана, м. Рівне

    Юрист ТОВ «ЮФ«ТЕРРА-ПАРТНЕР»:
    Відповідно до вимог Цивільного кодексу України, член сім’ї власника житла втрачає право на користування цим житлом у разі відсутності члена сім’ї без поважних причин понад один рік, якщо інше не встановлено домовленістю між ними і власником житла чи законом.

    Боржник, який добровільно виконав рішення суду в той же день коли було відкрите виконавче провадження, звернувся до мене з вимогою вчинити необхідні дії для припинення виконавчого провадження.
    Скажіть, будь-ласка, що в даному випадку я мушу робити?

    Ольга, м. Чернігів

    Юрист ТОВ «ЮФ«ТЕРРА-ПАРТНЕР» :
    Згідно Закону України «Про виконавче провадження», боржнику встановлюється строк до семи днів з моменту винесення постанови про відкриття виконавчого провадження для самостійного виконання рішення. Якщо боржник в цей строк добровільно виконав рішення, то він повинен надати державному виконавцю в зазначений строк документальне підтвердження повного виконання рішення, в результаті чого виконавче провадження підлягає припиненню. Якщо ж ці дії боржником не проведені, то державний виконавець здійснює примусове виконання рішення. При цьому, Закон не зобов’язує стягувача, у даному випадку, до вчинення будь-яких дій.

    Мною було пропущено строк для прийняття спадщини. За яких умов я можу його поновити?
    Андрій Петрович, смт. Ріпки

    Юрист ТОВ «ЮФ«ТЕРРА-ПАРТНЕР»»:
    Якщо Ви не проживали разом зі спадкодавцем на день його смерті і не звернулись до нотаріальної контори з заявою про прийняття спадщини протягом шести місяців з дня смерті спадкодавця, то Ви маєте право звернутись до суду з заявою про продовження строку для прийняття спадщини. Проте, у Вас повинна бути поважна причина пропуску даного строку. Поважними є причини, пов'язані з об'єктивними, непереборними, істотними труднощами для спадкоємця на вчинення цих дій. Судова практика визнає поважними такі причини пропуску: тривала хвороба; перебування спадкоємця тривалий час за межами України; відбування покарання в місцях позбавлення волі; перебування на строковій військовій службі в Збройних Силах України; тощо.

    Виступивши поручителем за кредитним договором, його сторони суттєво змінили умови договору, а саме суму кредиту та розмір відсотків. Про такі зміни я дізнався нещодавно, коли отримав від банку вимогу про виплату кредиту, своєї згоди на зміну умов договору я не надавав. Як бути в даному випадку? Чи необхідно мені виконувати зобов’язання на нових умовах?
    Олександр, м. Ніжин

    Юрист ТОВ «ЮФ«ТЕРРА-ПАРТНЕР»:
    Цивільним кодексом України встановлено, що у разі зміни зобов’язання без згоди поручителя, внаслідок чого збільшується обсяг його відповідальності, порука припиняється. Таким чином, якщо Ваша згода на зміну умов була відсутня, то будь-які вимоги банку є неправомірними, оскільки поручителем Ви вже не являєтесь.

    Нещодавно я загубила наказ Господарського суду про виконання рішення суду. Як діяти в даному випадку, оскільки наказ ще не був пред’явлений до виконання?
    Світлана

    Юрист ТОВ «ЮФ«ТЕРРА-ПАРТНЕР»:
    Господарський процесуальний кодекс України дозволяє отримати дублікат наказу. Для цього необхідно звернутись до суду, який видав наказ з заявою про видачу дублікату. Заява має бути подана до закінчення строку, встановленого для пред’явлення наказу до виконання. До заяви необхідно додати довідку стягувача, підписану керівником чи заступником керівника та головним (старшим) бухгалтером підприємства, організації, що наказ втрачено і до виконання не пред’явлено.
    Крім цього, за видачу стягувану дубліката судового наказу справляється судовий
    збір. Згідно Закону України «Про судовий збір», його розмір становить 3 гривні.

    Я фізична особа-підприємець, для здійснення своєї господарської діяльності неодноразово брав кредити у різних банках. На сьогоднішні момент, коштів розплачуватись по боргам в мене немає. Скажіть, будь ласка, чи можу я припинити свою діяльність через процедуру банкрутства?
    Катерина, м. Рівне

    Юрист ТОВ «ЮФ«ТЕРРА-ПАРТНЕР»:
    Відповідно до Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом», для того, щоб господарський суд порушив справу про банкрутство, необхідне існування певних умов. А саме: безспірні вимоги кредитора (кредиторів) до боржника повинні сукупно становити не менше трьохсот мінімальних розмірів заробітної плати, які не були задоволені боржником протягом трьох місяців після встановленого для їх погашення строку.
    На сьогоднішній день Законом України «Про Державний бюджет» мінімальний розмір заробітної плати становить 1 218,00 грн. Тобто, сума заборгованості має бути не менше ніж 365 400,00 грн.
    Безспірні вимоги кредиторів - грошові вимоги кредиторів, підтверджені судовим рішенням, що набрало законної сили, і постановою про відкриття виконавчого провадження, згідно з яким відповідно до законодавства здійснюється списання коштів з рахунків боржника. До складу цих вимог, у тому числі щодо сплати податків, зборів (обов’язкових платежів), не включаються неустойка (штраф, пеня) та інші фінансові санкції.
    Крім цього, заборгованість повинна виникнути саме в результаті здійснення Вами господарської діяльності.
    Таким чином, лише в сукупності всіх цих умов слід звертатись з заявою про порушення справи про банкрутство, оскільки, в протилежному випадку, суд відмовить у порушенні справи про банкрутство.

    Скажіть, будь ласка, як можна тимчасово змінити місце голосування на президентських виборах?
    Катерина, м. Чернігів

    Юрист ТОВ «ЮФ«ТЕРРА-ПАРТНЕР»:
    ЗУ «Про вибори Президента України» передбачає право виборців на тимчасову зміну місця голосування без зміни виборчої адреси. Для цього необхідно звернутись до органу ведення Державного реєстру виборців за місцезнаходженням зазначеної виборцем виборчої дільниці або за виборчою адресою не пізніше ніж за п'ять днів до дня голосування на відповідних виборах. Таке мотивоване звернення необхідно викласти в
    заяві та додати всі наявні документи, що підтверджують необхідність тимчасової зміни місця голосування без зміни виборчої адреси.

    У належному мені на праві власності будинку зареєстрована та мешкає моя сестра. Останнім часом спільної мови з нею я знайти не можу, вона постійно псує мої речі, які знаходяться в будинку, не дбає про його внутрішній вигляд та зовнішній стан. Постійно відновлювати будинок я вже не маю змоги. Скажіть, будь ласка, чи можна сестру позбавити права користуватися житловим приміщенням та зняти її з реєстрації?
    Ірина Василівна, м. Городня

    Юрист ТОВ «ЮФ«ТЕРРА-ПАРТНЕР»:
    Ви як власник будинку маєте право володіти, користуватись та розпоряджатись своїм майном на власний розсуд. Проте, оскільки сестра постійно проживає в будинку, позбавити права користуватися житловим будинком вашу сестру Ви не можете. У даному випадку, необхідно звернутись до суду з позовом про виселення з приватного житлового будинку. Тільки на підставі даного рішення можна зняти таку особу з реєстрації у Вашому
    будинку.

    З якого віку дитина самостійно може звернутися за захистом своїх прав до
    суду?

    Назар, м. Рівне

    Юрист ТОВ «ЮФ«ТЕРРА-ПАРТНЕР»:
    За загальним правилом, право на звернення до суду виникає у фізичних осіб з моменту досягнення повноліття. Також, таким правом користуються особи, які повноліття не досягли, проте володіють повною цивільною дієздатністю.

    Крім цього, ч. 2 ст. 29 Цивільного процесуального кодексу України встановлено, що неповнолітні особи віком від чотирнадцяти до вісімнадцяти років, а також особи, цивільна дієздатність яких обмежена, можуть особисто здійснювати цивільні процесуальні права
    та виконувати свої обов'язки в суді у справах, що виникають з відносин, у яких вони особисто беруть участь, якщо інше не встановлено законом. Суд може залучити до участі в таких справах законного представника неповнолітньої особи або особи, цивільна
    дієздатність якої обмежена.

    Доброго дня! Скажіть, будь ласка, які існують підстави для позбавлення батьківських прав?
    Валерія, м. Київ

    Юрист ТОВ «ЮФ«ТЕРРА-ПАРТНЕР»:
    Доброго дня! Підстави для позбавлення батьківських прав передбачені у ст. 164 Сімейного кодексу України. Згідно якої мати, батько можуть бути позбавлені судом батьківських прав, якщо вона, він:

    1. не забрали дитину з пологового будинку або з іншого закладу охорони здоров'я без поважної причини і протягом шести місяців не виявляли щодо неї батьківського піклування;
    2. ухиляються від виконання своїх обов'язків по вихованню дитини;
    3. жорстоко поводяться з дитиною;
    4. є хронічними алкоголіками або наркоманами;
    5. вдаються до будь-яких видів експлуатації дитини, примушують її до жебракування та бродяжництва;
    6. засуджені за вчинення умисного злочину щодо дитини.

      Я є постраждалою внаслідок Чорнобильської катастрофи 4 категорії. Скажіть будь ласка, чи маю я пільги зі сплати судового збору?
      Тетяна Василівна, м. Славутич

      Юрист ТОВ «ЮФ«ТЕРРА-ПАРТНЕР»:
      Законом України «Про судовий збір» пільги щодо сплати судового збору передбачені у статті 5. Згідно п. 10 ч. 1 даної статті, від сплати судового збору звільняються позивачі - громадяни, віднесені до 1 та 2 категорій постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи.

      Таким чином, громадяни, віднесені до 4 категорії постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, пільг щодо сплати судового збору не мають.

      Доброго дня. Підкажіть будь ласка, я громадянин України проживаю у м.Чернігові, чи маю я право на безкоштовну земельну ділянку, в якому розмірі, і якщо так, то як мені її отримати? Дякую за Вашу відповідь.

      Юрист ТОВ «ЮФ«ТЕРРА-ПАРТНЕР»:
      Дякуємо за Ваше питання. Відповідно до Земельного Кодексу України, Ви маєте право на безоплатну передачу Вам земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах:

      1. для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара;
      2. для ведення садівництва - не більше 0,12 гектара;
      3. для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) у селах - не більше 0,25 гектара, в селищах - не більше 0,15 гектара, в містах - не більше 0,10 гектара;
      4. для індивідуального дачного будівництва - не більше 0,10 гектара;
      5. для будівництва індивідуальних гаражів - не більше 0,01 гектара.

      Передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених Земельним Кодексом, провадиться один раз по кожному виду використання.

      Землями державної та комунальної власності розпоряджаються органи, зазначені в п. 12 ст. 122 ЗКУ, а саме: в межах населених пунктів відповідні сільські, селищні, міські ради, за межами населених пунктів - відповідні районні та обласні державні адміністрації, а також Кабінет міністрів України.

      Загальна процедура безкоштовного придбання громадянами України земельних ділянок, на підставі безоплатної приватизації регулюється ст. 118, 151 ЗКУ і включає в себе кілька етапів:

      1. Подача заяви (клопотання) про вибір місця розташування земельної ділянки. Громадянин подає заяву про вибір місця розташування земельної ділянки до відповідної місцевої ради або адміністрації. Клопотання розглядається відповідним органом в місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки абонадає мотивовану відмову у його наданні.
      2. Розробка проекту відведення земельної ділянки. Розробка проекту відведення земельної ділянки виконується за замовленням громадян особами, які мають відповідні дозволи (ліцензії) на виконання цих видів робіт.
      3. Отримання свідоцтвf на право власності на земельну ділянку. Погоджений проект відведення земельної ділянки подають до того органу, який видав дозвіл на розробку цього проекту.

      Щоб отримати свідоцтва на право власності на земельну ділянку, громадянин повинен подати сільському, селищному, міському голові за місцем знаходження земельної ділянки наступні документи:

      • заяву;
      • копію документа, що посвідчує особу (паспорт);
      • копію документа про присвоєння ідентифікаційного номера згідно Державного реєстра фізичних осіб - платників податків;
      • копію рішення про передачу земельної ділянки у власність, прийнятого органом місцевого самоврядування або районною держадміністрацією.

      Таким чином, загальна процедура безоплатної приватизації земельної ділянки досить тривала і передбачає ряд погоджень. Як показує практика, самостійно отримати земельну ділянку у власність, реалізувавши своє конституційне право, простому громадянину нелегко. Тому, якщо Ви захочете використати своє право на безоплатне отримання землі, рекомендуємо звернутися за допомогою до спеціалісті. Наша фірма "ТЕРРА-ПАРТНЕР" з радістю вам допоможе.

      З повагою Працівники ТОВ «ЮФ«ТЕРРА-ПАРТНЕР».

      Доброго дня. Я мати двох дітей, одному три роки, другому п’ять років, я вже рік розлучена з чоловіком. Суд зобов’язав його сплачувати аліменти. Пів року тому його визнали недієздатним і він знаходиться на лікуванні у психіатричній лікарні. Відповідно, він не виконує своїх зобов’язань. Жодних родичів в нього не має. Як і від кого мені отримати аліменти?
      Вікторія, м. Славутич.

      Стажист, ТОВ «ЮФ«ТЕРРА-ПАРТНЕР»:
      Дякуємо Вам за ваше питання. На жаль, ви не зможете витребувати від недієздатної особи виконання її зобов’язань, але законодавством передбачені інші соціальні гарантії, які будуть наведені далі.

      Відповідно до чинного законодавства, якщо Ваш середньомісячний сукупний доход нижчий від прожиткового мінімуму для сім'ї Ви маєте право на державну соціальну допомогу, на час лікування вашого колишнього чоловіка. Заява про надання державної соціальної допомоги подається уповноваженим представником сім'ї до місцевої державної адміністрації або до виконавчого комітету сільської, селищної ради. Виконавчий комітет сільської, селищної ради передає заяву про надання державної соціальної допомоги до місцевої державної адміністрації.

      Також відповідно до Постанови №9 Верховного Суду України від 23 квітня 2014 р. одинока матір:

      1. жінка, яка не перебуває у шлюбі і у свідоцтві про народження дитини якої відсутній запис про батька дитини або запис про батька зроблено в установленому порядку за вказівкою матері;
      2. вдова;
      3. інша жінка, яка виховує і утримує дитину сама.

      Відповідно до Закону України про державну допомогу сім’ям з дітьми, Ви маєте право на допомогу на дітей одиноким матерям.

      Для отримання такої допомоги Вам необхідно мати наступні документи:

      1. Свідоцтво про народження дитини (обох), або довідки про народження, виданої виконавчим органом сільської, селищної, міської (крім міст обласного значення) ради;
      2. Свідоцтво про розлучення;
      3. Копію рішення суду про визнання вашого чоловіка не дієздатним.

      З цими документами та заявою на отримання такої допомоги Вам необхідно звернутись до органу соціального захисту населення за Вашим місцем проживання. Заява розглядається протягом 10 днів.


      Добрий день. Скажіть будь ласка, куди звернутися за допомогою біженцям з Криму? І які потрібно мати документи?

      Стажист, ТОВ «ЮФ«ТЕРРА-ПАРТНЕР»:

      Доброго дня! На сайті Міністерства соціальної політики оприлюднені телефони допомоги та рекомендації для біженців.

      Отже, для вирішення питань, пов'язаних з тимчасовим перебуванням в інших регіонах, слід звертатися за телефоном УРЯДОВОЇ "ГАРЯЧОЇ ЛІНІЇ" (БЕЗКОШТОВНО): 0 800 507 309

      Для отримання всіх видів державної соціальної підтримки, зокрема пенсії, допомоги, компенсації слід звертатися до найближчого органу соціального захисту населення або управління Пенсійного фонду України.

      Основні документи, які необхідно мати при собі (за наявності):

      • паспорт;
      • посвідчення отримувача пенсії, допомоги, пільговика;
      • довідка про присвоєння ідентифікаційного коду.

      Гарячі лінії:

      • Пенсійного фонду - 0800 503 753
      • Державного центру зайнятості - 0800 505 060, 730 - з мобільного телефону
      • Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності - 0800 501 892

      З питань розселення, медичного обслуговування, організації навчання та виховання дітей у дошкільних та шкільних навчальних закладах, працевлаштування, відновлення втрачених документів слід звертатися за телефонами та адресами до обласних державних адміністрацій за місцем перебування.


      Скажіть, чи залишається право власності на майно у ситуації яка склалася у Криму?

      Стажист, ТОВ «ЮФ«ТЕРРА-ПАРТНЕР»:

      Відповідно до статті 11 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» № 1207-VII від 15 квітня 2014 року, на тимчасово окупованій території право власності охороняється згідно із законодавством України. Частина 2 даної статті визначено, за державою Україна, Автономною Республікою Крим, територіальними громадами, у тому числі територіальною громадою міста Севастополя, державними органами, органами місцевого самоврядування та іншими суб’єктами публічного права зберігається право власності та інші речові права на майно, у тому числі на нерухоме майно, включаючи земельні ділянки, що знаходиться на тимчасово окупованій території.

      Також згідно частини 3 статті 11 ЗУ «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», за фізичними особами, незалежно від набуття ними статусу біженця чи іншого спеціального правового статусу, підприємствами, установами, організаціями зберігається право власності та інші речові права на майно, у тому числі на нерухоме майно, включаючи земельні ділянки, що знаходиться на тимчасово окупованій території, якщо воно набуте відповідно до законів України.

      Тобто, право власності зберігається за особою, якщо воно набуте відповідно до законів України.


      У мене до вас таке запитання. Я хочу приватизувати землю, але сусіди не бажають підписати визначені межі земельної ділянки. Що робити, і чи може це питання врегулювати сільська рада?

      Стажист, ТОВ «ЮФ«ТЕРРА-ПАРТНЕР»:

      У сільраді повинна працювати узгоджувальна комісія, яка формується зі складу депутатського корпусу та відповідних фахівців. Комісія повинна на місцевості обстежити цю земельну ділянку, знайти варіанти вирішення проблеми і винести їх на сесію сільської ради. Якщо ж особи, які конфліктують через межі земельної ділянки, не погодяться з рішенням сільради, питання вирішується у судовому порядку. Але у будь-якому випадку земельна ділянка повинна бути приватизована. Звісно, краще, якщо б це питання вирішилося до суду і громадяни погодили межі земельних ділянок між собою самі.


      Моя донька — учениця 5 класу. Вона обідає у школі, за ці обіди плачу гроші. Але весь цей час я її виховую без батька. То чи має право моя донька на пільгове безоплатне харчування у шкільній їдальні з огляду на те, що я мати-одиначка?

      Стажист,ТОВ «ЮФ«ТЕРРА-ПАРТНЕР»:

      Так, ваша дитина має право на безоплатне харчування. Це передбачено постановою Кабінету Міністрів від 19 червня 2002 р. №856 «Про організацію харчування окремих категорій учнів у загальноосвітніх навчальних закладах». Таку пільгу мають діти-сироти, діти, позбавлені батьківського піклування, деякі інші категорії. Щоб скористатися цим, вам потрібно написати заяву на ім’я директора, подати відповідні документи, які підтверджують ваш статус, тобто довідку від органів соціального захисту, і школа та місцеві органи виконавчої влади повинні забезпечити реалізацію вашого права. Передовсім зверніться до керівника школи, а якщо ситуація не владнається, тоді вже до місцевих органів управління освітою.